TV2 Lorry.
Brunch - Ugens gæst 19. februar 2008. Lensa G. Olsen
TV2
Lorry
Lektørudtalelse
ved Anny Skov Madsen
"Rødder i nord og syd
levendegør et næsten glemt stykke dansk kolonihistorie skrevet af en
dybt engageret og personligt berørt forfatter og historiker. Bogen er
absolut læseværdig, og den personlige familiehistorie, kombineret med
forfatterens evne til at grave breve og dokumenter frem - som ikke alene
er historisk relevante, men også underholdende - får læsningen til at
glide let. Lensa Gjedde Olsen har en dybtgående viden om især
grønlandske forhold."
Marianne Krogh Andersen, Berlingske
Weekendavisen
Hos
Lensa Gjedde Olsen får dansk kolonihistorie "både liv og
farve". "Engageret og sobert skildret".
"Alt i alt får læseren en glimrende indsigt i et vigtigt stykke
dansk historie".
Gerhardt Eriksen, Jyllands Posten
"Det er både en spændende historie, forfatterens slægtshistorie
i mange led - fordelt på Dansk Vestindien og Grønland - og et vigtigt
lille indslag i og supplement til Danmarks kolonihistorie. Vigtigt og værdifuldt,
fordi det er skrevet med følelse og kærlighed - parret med en enorm
faglig indsigt og viden"
Anvar Tollan, Christianshavneren
"Lensa Gjedde Olsens bog er en flot blanding af kærlige
familieminder og knivskarp socialrealisme fra en ikke så fjern
kolonitid. Lensa Gjedde Olsen har rødder i både nord og syd, og det er
der kommet en læseværdig bog ud af."
Kurt Kristensen, Sermitsiaq
»Rødder i nord og syd« af Lensa Gjedde Olsen giver et sjældent
indblik i en del af den danske historie, som er mærkeligt underbelyst.
Det taler til bogens fordel, at den går helt tæt på de enkelte
begivenheder.
Sune Weile, Gymnasieskolen
Atuagagdliutit (Grønlandsposten)
Med fare for at blive
beskyldt for nepotisme kan jeg ikke lade være med at omtale min kusine
Lensa Gjedde Olsens bog om sine rødder på sin fars og til dels på sin
mors side. Den har nogle oplysninger, som kan danne grundlag for forståelsen
af forskellige koloniformer, som Danmark har udøvet nogle steder på
kloden.
Lensa har fundet gamle
breve i nogle kasser i kælderen i deres hus. De viste sig at være en
guldgrube for en nysgerrig efterkommer af pastor Ejnar Olsen.
Kasserne indeholdt
historier om mennesker, der har arbejdet på De vestindiske Øer og ikke
mindst har oplevet landarbejdernes opstand og strejke, der senere førte
til salget af øerne til USA.
Pastor Ejnar Olsen,
Lensas farfar, læste til præst og efter endt eksamen flyttede han til
St. Croix i Vestindien i Caribien. Her traf han en formuende ung kvinde
Anna Mette, der holdt ferie hos nogle slægtninge.
De blev gift og boede der
indtil Ejnar Olsen blev bevilget orlov fra sit embede i 1916, men
allerede 1917 solgte den danske stat øerne til USA.
Ejnar og Anna Mette
vendte aldrig tilbage til øerne men bosatte sig på en dansk ø,
Bornholm.
Her blev Lensas far Ole født.
Ole uddannede sig til
civilingeniør og rejste til en anden koloni, Grønland. Her forelskede
han sig hovedkuls i en ung pige på 19 år.
Ole arbejdede for Grønland
hele sit liv, først nogle år i Qullissat og derefter i den nu
hedengangne Grønlands Tekniske Organisation.
En anderledes
koloniform
Min kusine fortæller
meget om Ejnar Olsens virke på St. Croix. Mellem linierne kan man
fornemme en anden slags koloniform - en anden form end dén, den danske
stat udøvede over for Grønland.
Det har været tilladt
for mennesker i Danmark at investere i jord og anlægge plantager på øerne.
Den store strejke, der førte til salget af øerne, var begrundet i
meget dårlige forhold for landarbejderne, som med ussel løn fristede
tilværelsen med dårlig eller ingen uddannelse, samt med megen misbrug
af stærke drikke.
Det blev farligt for de
danske kolonialister under strejken og forfatteren øser af Ejnar Olsens
dagbog, hvor han har beskrevet situationen fra nærmeste hold.
Den koloniform, hvor man
kunne investere i jord, kendes ikke i Grønland. Grønlænderne under
kolonitiden er aldrig blevet landarbejdere. De danske konger valgte at
lukke Grønland for omverdenen og monopoliserede handelen.
De grønlandske fangere
skulle sælge deres varer i form af fortrinsvis spæk og skind til
monopolet. Nogle varegrupper, som drikkevarer, blev forbudt at sælge
til grønlænderne.
Da befolkningerne på De
vestindiske Øer blev spurgt om deres mening med hensyn til salg af øerne
til USA, var der stor tilslutning til dette.
Der er forskel på
opfattelsen af Danmark som kolonimagt; De vestindiske Øer blev solgt i
1917, Island løsrev sig under den anden verdenskrig, Færøerne fik
hjemmestyre i 1948 og Grønland i 1979.
Lensa Gjedde Olsen har
skrevet en til tider morsom og til tider tankevækkende bog. Hendes
beskrivelse af Grønland under Den anden Verdenskrig er noget rosenrød,
mens beskrivelserne af begivenheder omkring salget af De vestindiske Øer
er informativ, da de indeholder oplevelser, som mennesker, der
vitterligt levede under begivenhederne, giver liv.
Dette gør bogen
interessant for en større kreds end den snævre familie Gjedde Olsen og
den Nordgrønlandske Lynge-slægt.
Hans
A. Lynge, Atuagagdliutit (Grønlandsposten)
Berlingske
Weekendavisen, 16. - 22. juli 2010.
Usædelige
negre og dovne eskimoer
Kolonihistorie.
Et familiedrama fortæller en næsten glemt historie om afviklingen af
danske kolonier i Grønland og Vestindien. Den ene koloni ville være så
dansk som det mest danske. Den anden kæmpede for at blive amerikansk.
MED
tropesolen i zenit, omgivet af sukkerrør og romdestillerier, bliver præst
Ejnar Olsen og Anna Mette Gjedde Olesen viet på St. Croix i 1913. Samme
år gifter kolonibestyrer Frederik Lynge sig med Malianguaq Marie Fly i
den højtliggende Zionskirke i Ilulissat ( Jakobshavn) med udsigt over
isfjelde så store som toetagers huse.
Næsten
hundrede år senere fortæller deres barnebarn, Lensa Gjedde Olsen ,
bedsteforældrenes historie og sætter dermed kød og blod på en ikke så
fjern fortid, hvor det i de daværende danske kolonier var helt i orden
at kalde »negre« for usædelige, drikfældige og ikke til at stole på
og at anvende nogenlunde de samme gloser om grønlændere.
Missionær
Olsen og kolonibestyrer Lynge kom begge tæt på afviklingen af et
stykke dansk kolonihistorie. Ejnar Olsen blev »afskediget i nåde«,
fordi Danmark i 1917 opgav de underskudsgivende tropeøer og solgte
Dansk Vestindien til USA for 25 millioner dollars. Frederik Lynge, som
var født ind i en fangerfamilie, opnåede at blive medlem af
Folketinget efter i FN' s generalforsamling at have plæderet for det
dengang højst aparte synspunkt, at Grønland ikke som de øvrige
kolonier skulle have selvstændighed, men tværtimod knyttes endnu tættere
til kolonimagten og blive en del af det danske rige. Det skete i 1953,
hvor Grønland med grundlovsændringen overgik fra at være koloni til
et ligestillet amt i Danmark. Et år senere skrev Frederik Lynge som
repræsentant for det grønlandske folk i FN i New York under på
traktaten om Grønlands ophør som koloni.
Rødder
i nord og Syd levendegør et næsten glemt stykke dansk kolonihistorie,
skrevet af en dybt engageret og personligt berørt forfatter og
historiker. Det er bogens styrke, men samtidig dens svaghed. For
indimellem bliver Lensa Gjedde Olsen lovlig privat. En mere brutal og
ansvarlig forlagsredaktør havde sat en stopper for gentagne reklamer
for Lensa Gjedde Olsens foredragsvirksomhed og småpludren om de
opdagelser, internettet har givet hende under hendes slægtsforskning.
Derved
ville den gode historie - som er medrivende på det personlige, familiemæssige
plan og væsentlig som danmarkshistorie - være trådt tydeligere frem.
Dette
er ment som en mild kritik. For bogen er absolut læseværdig, og den
personlige familiehistorie kombineret med forfatterens evne til at grave
breve og dokumenter frem - som ikke alene er historisk relevante, men
også underholdende - får læsningen til at glide let. Lensa Gjedde
Olsen har en dybtgående viden om især grønlandske forhold.
Hun
udnytter, at hun gennem sin grønlandske mor og danske far har et ben i
begge lejre, og hun har et sjældent blik for den særlige grønlandske
tone og forstår at nuancere forholdet mellem danskere og grønlændere
og derved beskrive Grønlands - set med resten af verdens øjne -
bizarre spring fra koloni til at blive et amt i den tidligere
kolonimagt. Grønland var en del af hendes barndom. Der blev holdt
fester, spillet harmonika og kastet penge i grams ved festlige
lejligheder, og bedstemor Malianguaq var fast på gæstevisit i uger.
Morfaderen
Frederik Lynge var en kendt personlighed i hele Grønland. Hans hjem i
Aasiat ( Egedesminde) er i dag omdannet til museum. Karakteristisk for
datidens elite påtog han sig en mængde tillidsposter bl. a.
som medlem af Nordgrønlands Landsråd, hvor den danske landsfoged var født
formand.
Da
Frederik Lynge blev valgt til det danske folketing, skete det først og
fremmest med stemmer fra de mange små bygder. Der var almindelig
enighed om, at Grønland skulle knyttes tættere til Danmark, og at
boligstandarden skulle hæves og den sociale nød afhjælpes. Men midt i
daniseringen mindede Frederik Lynge om, at grønlænderne burde være
mere stolte af deres kultur og blive mere selvhjulpne. Han advarede mod
for stor afhængighed af lilleputlandet mod syd og skrev i en
lejlighedssang om de forkælede grønlændere: »Vi må jo takke/Sonja
Bugsereren/men må spørge os selv/når den næste båd kommer:/»Kan
den blive ved med at forkæle mig?« digtede Frederik Lynge om bugserbåden,
som sørgede for gratis hvalkød til grønlænderne.
FAMILIEBÅNDENE
til den fjerne koloni Vestindien blev stort set kappet efter salget til
USA. Men Ejnar Olsen medvirkede i oplysningskampagnen op til
afstemningen i Danmark om salget i 1916. Hans budskab var dobbelt. På
den side mente han følelsesmæssigt, at Danmark burde beholde
Vestindien.
På den anden side sagde fornuften ham det modsatte. Han havde på nærmeste
hold set arbejdere blive udnyttet på danske sukkerplantager med sulteløn.
Fagforeningslederen
David Hamilton Jackson opildnede til strejke for at få daglønnen hævet
til en halv dollar. Modsvaret var lockout.
Samtidig smed de danske plantageejere landarbejderne og deres familier
ud af deres huse. Så de stod uden både job og hjem. Resultatet var nød
og elendighed.
Pastor
Olsen var forarget over den brutale fremgangsmåde og racismen i den
danske koloni.
Han havde selv opbygget en menighed, organiseret sport og været med til
at højne uddannelsesniveauet blandt de mange, som hverken kunne læse
eller skrive. Alt dette arbejde lå nu i ruiner som følge af
konfrontationen mellem landarbejdere og plantageejere.
Nu gjaldt det blot om at skaffe havresuppe til at afhjælpe sulten
blandt kvinder og børn.
Blandt
de danske i Vestindien opstod der bitter strid mellem strammere og
slappere (også kaldet »negervenner« ). Nogle ville konfrontation med
fagforeningen og de strejkende.
Andre forhandling. Til sidst lykkedes det den danske skoledirektør at
skaffe et kompromis mellem landarbejdere og plantageejere.
Men
tiden randt ud for den danske koloni.
Vestinderne ville ikke høre under
Danmark.
De drømte om stormagten USA. Og finansminister Edvard Brandes manglede
penge i kassen.
Så
efter en folkeafstemning med meget lav valgdeltagelse blev Dannebrog
efter 250 år strøget på Vestindien. Danmark fik sine 25 millioner
dollars, og USA skrev samtidig under på, at Danmark var den retmæssige
ejer af Grønland.
MARIANNE
KROGH ANDERSEN
Jyllands
Posten, 3. august 2010.
Kolonihistorie
gennem familien
Dansk
Vestindien og Grønland under dansk kolonistyre oplevet tæt på. Livlig
og nærværende (familie)historie fortalt af en efterkommer.
Selv
om vi bliver mindet om det, hver gang der er nyheder om Norddanmark,
altså Grønland, er mange tilbøjelige til at glemme, at Danmark rent
faktisk som mange andre europæiske lande har været en kolonimagt.
Men en afdeling af Finansministeriet lød faktisk indtil midt i Første
Verdenskrig navnet ”Koloniernes Centralstyrelse” og administrerede
de to tilbageværende danske kolonier, Dansk Vestindien og Grønland.
I 1917 blev de tre små øer i Vestindien efter en
folkeafstemning og et kompliceret forhandlingsforløb dog solgt til USA,
mens Grønland fortsat til vedtagelsen af Grundloven i 1953 bevarede
kolonistatus.
Det er denne afvikling af vores imperium, som Lensa Gjedde Olsen,
gymnasielektor i historie ved Falkonergårdens Gymnasium i København,
skildrer i sin engagerede og sobre bog.
Liv
og farve
Lensa
Gjedde Olsen opfylder ud over sin faglige uddannelse ganske særlige
betingelser for at skrive om emnet. Hun stammer nemlig på både fædrene
og mødrene side fra centrale personer i begivenhederne og har kunnet øse
af et omfattende familiearkiv, breve og beretninger, som beretter om
tilstandene i de to kolonier.
Netop gennem breve fra tiden oplever læseren af brevene - og nu af
bogen - livet i kolonierne ganske tæt på, og en kolonihistorie, der
sagtens kan skrives som en lettere tør kronologisk fremstilling, får
hos Lensa Gjedde Olsen både liv og farve.
Hendes farfar, Ejnar Olsen, var af københavnsk embedsmandsfamilie og
blev efter teologisk embedseksamen præst ved Kingshill Kirke på St.
Croix. Han blev i 1913 i sin egen kirke gift med Annemette Gjedde
Olesen, der egentlig bare kom til øen for at besøge en slægtning.
Hendes morfar, Frederik Lynge, lærer og senere politiker, blev samme år
i Jakobshavn, nu Ilulissat, viet til Malianguaq Fly.
Lensa har altså rødder både i syd og nord, og gennem to parallelle
historier følger hun begge familier og de samfund, som de levede i.
To
vigtige mænd
Både
Ejnar Olsen og Frederik Lynge spillede en rolle, førstnævnte som en
flittig og engageret præst med mange kontakter - og vanskeligheder med
at forstå de sociale problemer bag en stor landarbejderstrejke lige før
Vestindiens adskillelse fra Danmark.
Frederik Lynge, en betydelig mand under Grønlands overgang til en
selvstyrende enhed, fik en vigtig politisk rolle og repræsenterede øen
både i Folketinget og i FN's generalforsamling - som sin fætter Augo
Lynge, der advarede mod vintersejlads til Grønland og på tragisk vis
omkom med ”Hans Hedtoft” i januar 1959.
Olsen og Lynge og deres efterkommere er altså hovedpersonerne i bogen,
men alt i alt får læseren en glimrende indsigt i et vigtigt stykke
dansk historie.
Gerhardt
Eriksen
|