<Anmeldelser
Billeder>
Persongalleri
Den 9. november 1989 sluttede en epoke. Den dag gik der hul i
Berlinmuren. Få dage forinden havde 1 million østtyskere demonstreret
på Alexander Platz i Berlin under slagordet ”Vi er folket”.
Stemningen var euforisk, og i tusindvis strømmede østberlinerne til grænseovergangene,
hvor champagnepropperne sprang, trabierne osede og tidligere fjender
omfavnede hinanden i en rus af håb til en ny og bedre verden. Den kolde
Krig var ophørt.
Den 2. Verdenskrig var langt om længe bragt til afslutning. Østen
havde mistet et samfundssystem. Vesten et fjendebillede.
Den 9. november 1989 er i virkeligheden en befrielsesdag for
Europa - men mangler fortsat af et samlet Europa at blive fejret som
sådan.
Det
største håb er
forfatterens erindringer fra rejser i det gamle Østeuropa - fra midten
af 70’erne og frem til Sovjetunionens sammenbrud i 1991. Rejserne
fandt sted som arbejderdelegationer, hvor øst og vest mødte hinanden
som ”manden på gulvet” og bekræftede hinanden i, at Den kolde Krig
og dens fjendebilleder var en bedre verden værd.
Rejserne bringer læseren til Leninværftet i Gdansk,
arnestedet for Solidarnosc, hvor værftsarbejdere i 80’erne skrev
verdenshistorie, da de brød kommunisternes magtmonopol og skabte et nyt
Europa.
Rejserne bringer læseren til ”den lukkede værftsby”
Nikolajev ved Sortehavet, hvor 90.000 værftsarbejdere med Gorbatjovs
reformer pludseligt skulle lære åbenhed og demokrati.
Det
største håb
fortæller også historien om Erich Honecker, der i 1959 besøgte København
– på diplomatpas og i lodret strid med officiel dansk politik over
for DDR.
Det største
håb er
historien om, hvad der bragte de kommunistiske østlande til fald. Da
undtagelsestilstandene ophørte, og hverdagen tog over, brød landene
bag Jerntæppet sammen. Et genforenet Europa lå forude.
Det
største håb rejser og besvarer også en række
spørgsmål med relation til Den kolde Krig og dens afslutning.
Kan man være kommunist efter Murens fald?
Kan man være socialist?
Ja - kan man være socialdemokrat?
Forfatterens
ubetingede svar på alle spørgsmålene er: Det kan man naturligvis, for
det bekræftende i svaret udgør jo selve grundlaget for det
demokratiske vestens kritik af forholdene bag Jerntæppet, hvor samme
frihed til systemkritik ikke fandtes. Med andre ord: Ingen bodsgang her.
Ikke
desto mindre er begivenhederne i 1989-91 så historisk epokegørende, at
det bør give stof til refleksion og nytænkning blandt alle
kommunister, socialister og socialdemokrater.
Hvad angår kommunismen er det
forfatterens standpunkt, at "den virkeliggjorte socialisme" i
sin egen selvforståelse tog fejl af "epoken" og af dens egen
historiske placering. I egen selvforståelse var de kommunistiske lande
i gang med at virkeliggøre en samfundsorden hinsides og efter det
kapitalistiske samfund. I virkelighedens verden forblev samfundene
aldrig andet end en variant af de borgerlige revolutioner - forbundet
til de samfundsopgaver, der hører den borgerlige revolutions æra til.
Hvad
angår socialismen er det forfatterens standpunkt, at den socialisme, der som mål har at indfri
samfundsidealerne bag pigtråd og elektriske hegn, bag volde og mure,
bag økonomisk protektionisme og begrænsninger i den personlige frihed,
ligger endegyldigt begravet sammen med Berlinmurens nedrivning. Den 9.
november 1989 afgik endegyldigt ved døden den nationalt baserede
socialisme. Den 9. november 1989 ophørte Oktoberrevolutionens æra.
Spørgsmålet om socialismen stiller sig dog anderledes, hvis
et socialistisk projekt som samfundsideal har det mål, at underlægge
den nuværende globale økonomi og alles afhængighed af denne en
demokratisk og social orden med samfundsøkonomisk dybde. I
dette perspektiv står menneskeheden først ved indgangen til
socialismens aktualitet.
Hvad
angår socialdemokratismen er det forfatterens standpunkt, at
den demokratiske socialisme, socialismens med et menneskeligt ansigt,
den tredje vej etc. i høj grad profilerede sig og identificerede sig i sin modsætning
til kommunismen, og med sidstnævntes sammenbrud står såvel
profileringen som selve identiteten nøgen tilbage som et blafrende svar
i vinden, der til tider har det med at falde i et med det borgerlige
samfunds tapet. Kommunismens sammenbrud kræver, at socialdemokratismen
nydefinerer den demokratiske socialisme - hvis bevægelsen ellers
ønsker at adskille sig fra den eksisterende social-liberalisme.
Det
største håb rejser og besvarer også spørgsmålet om de personer, der rejste mellem øst og vest under Den kolde
Krig ikke i virkelighedens verden rejste i ”fjendens tjeneste”? Til
afklaring af dette spørgsmål er der i Danmark nedsat et helt ”Center
for koldkrigsforskning”.
Hvad
dette spørgsmål angår leverer Det
største håb i form at en beskrivelse af den omfattende
mellemfolkelige kontakt til et hav af arbejdspladser, som Fællesklubben
på B&W Skibsværft havde til primært kommunistiske lande under Den
kolde krig sit eget svar herpå. Svaret tegnede sig måske først for alvor tydeligt i 1992,
da forfatteren selv sammen med daværende fællestillidsmand på værftet
John Hansen for penge hentet i Udenrigsministeriets daværende
”Demokratifond” en kold februardag rejste til den i 100 år lukkede
værftsby Nikolajev i Ukraine. Byen var centrum for Sovjetunionens militær-industrielle
kompleks i forhold til landets Sortehavsflåde. Formålet med rejsen
var, at Fællesklubben på B&W gennem en mellemfolkelig udveksling
af primært tillidsrepræsentanter skulle lære byens ca. 90.000 værftsarbejdere
”demokrati” at kende. I 1992 rejste forfatteren uden enhver tvivl i
”demokratiets tjeneste” og for tusindvis af kroner hentet i den
danske statskasse under udenrigsministeriel ledelse af Uffe Ellemann
Jensen.
Historiens ironi er, at med Nikolajev-projektet havde
Fællesklubben på B&W blot genopfundet sig selv. Fællesklubben
gjorde præcist, hvad den som en dansk arbejdsplads havde gjort i årtier
forinden og i alle årene under Den kolde Krig. Siden Den kolde Krigs
hårdeste år i begyndelsen af 50'erne havde B&W-Fællesklubben
hentet i hundredvis af tillidsrepræsentanter, familier og børn fra
”bag Jerntæppet” til Danmark, hvor de over et par uger blev slæbt
gennem Staunings og Grundtvig danske folkehjem. Uafhængig af egen
selvforståelse havde Fællesklubben i alle årene rejst i
”demokratiets tjeneste”.
Det
største Håb er dog først og
fremmest som undertitlen antyder - rejseerindringer. Erindringer fra
rejser bag Jerntæppet.
|